Meer van Bolivia - Reisverslag uit Coroico, Bolivia van Marije - WaarBenJij.nu Meer van Bolivia - Reisverslag uit Coroico, Bolivia van Marije - WaarBenJij.nu

Meer van Bolivia

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

11 Maart 2012 | Bolivia, Coroico

Bij Samaipata was ik gebleven. Hier worden Patricia en ik om 4:20 uur uit de nachtbus gedropt. Bij het ontbijt zien we hoe leuk en relaxed het hier is. Samaipata is niet meer dan een plaza (zonder naam) met een paar zijstraten en ligt in de wildernis aan de voet van Cordillera Oriental. Voor slechts 3 euro slapen we in een hostel met een enorme wilde tuin, flessen als raam in de muur gemetseld en het enige wat je om je heen ziet zijn de cordillera's. Begint de smaak van volmaakte rust al een beetje te komen?

Soms regent het er sinds het ochtendgloren pijpenstelen. Het is regenseizoen in Bolivia. Wat doe je dan als je vastberaden was een hiking door de cordillera te ondernemen? Dan besteed je de dag in koffietentjes, ontbijt je 3 uur lang, al dan niet met een dubbel ontbijt, trakteer je jezelf op de huisgemaakte taart, droom je weg met je blik in de regenachtige straten en lees je je boek uit. Als het geregend heeft, ligt de internetverbinding plat. Als het droog is, bezoek ik de dieren refugio met aapjes, volgen we schilderles en gaan we National Park Amboró in. Patricia en ik maken onze vriend Erwin een gelukkig man door 12 personen aan te voeren! We mogen dan ook delen in zijn winst en krijgen korting. In Amboró maken we een geweldige jungle trekking. De paden zijn nog onbegaan, die moest Erwin met zijn kapmes nog maken. Freestyle! Op zaterdagavond gaan alle locals uit, er is maar 1 bar. We worden zowaar een beetje dronken. Samaipata is echt de perfecte plek, zo klein en rustig maar levendig genoeg.

Ondertussen word ik hier in Zuid Amerika niet alleen met de dag blijer, ook ga ik steeds beter Spaans spreken. Luisteren, luisteren, een Spaans reismaatje uitzoeken en...in Bolivia naar de bios gaan. Met een Duits maatje zie ik de boekverfilming van Extreem Luid En Ongelooflijk Dichtbij. Ik ben verbaasd over het moderne en literaire niveau in Santa Cruz; in Potosí werd de Titanic voor "zeer binnenkort" aangekondigd!

Het is zo'n gave reis.....hij is zonder twijfel perfect te noemen. De tijd gaat ook snel. Myrna komt al bijna aan in La Paz! Genoeg plannen voor de tussenliggende tijd, alleen kiezen is lastig ;) Op een organic farm met aapjes werken - in de ene bar in Samaipata werken - een vlucht naar Rurrenabaque boeken om de Amazone in te gaan - een weekje "vakantie" houden in Boliviaans Eden. Het wordt het laatste. Met Patricia reis ik van Santa Cruz via Cochabamba naar La Paz. Het is weer een ongelooflijk smerige bus, waarin we nauwelijks kunnen slapen en in de vroege ochtend knallen we tegen een vrachtwagen op.. Er ontstaat een enorme rel in de bus of de chauffeur wel/niet dronken zou zijn. Gelukkig geen gewonden.

Na 2,5 week vol avonturen en humor moet ik in La Paz helaas afscheid nemen van Patricia. Gelukkig schrijven we elkaar daarna nog dagelijks om onze grappen te herhalen en zullen we elkaar in Europa weer zien. Ik reis naar mijn "vakantie stek" Coroico. Echt geen verkeerde keuze.... Twee van Zuid Amerika's iconen - de Amazone jungle en de Andes - komen hier samen in de Yunga's. Prachtige subtropische valleien waar steile beboste berghellingen wegvallen in vochtige gorges waar eeuwige wolken overheen drijven. Op de hellingen liggen enkele communities en er groeien bananen, koffiebonen en cocabladeren. Het dorpje Coroico bestaat wederom uit enkel een plaza en vanaf elk punt is er een geweldig uitzicht de bergen in. Ik vind het meest fantastische hostel waarin ik ooit geslapen heb, het is net een national park en voor het eerst tijdens de reis heb ik een privékamer! Naast wegdromen bij de uitzichten waar je kippenvel van krijgt, de koffie drinken van m'n bejaarde buurman met Parkinson die alles weet maar statenvrij is, de president ontvangen, maak ik ook nog trekkings door de Yunga's. Onderweg passeren we watervallen, een kostschool (waar ik even binnen loop!), een vogelspin die wordt opgezet en een slang. Verder is m'n motto: morgen..... Maar vandaag mis ik thuis een beetje.

Nog even lekker relaxen hier in m'n privé national park voordat ik terug ga naar La Paz. Dan breekt het laatste deel van de reis aan met 1 van mijn favoriete reismaatjes: m'n zus :)

  • 11 Maart 2012 - 18:10

    Marije :

    Een verslag én foto´s uploaden blijkt te veel gevraagd van de Boliviaanse internetverbinding.. Over een paar dagen zal ik de foto´s bij dit verslag plaatsen!

  • 11 Maart 2012 - 18:23

    Juutje:

    Hey liefie! Mooi verhaal. Leuk geschreven! Je net gesproken maar nu is het hele verhaal compleet ;)
    Dikke kus

  • 12 Maart 2012 - 08:45

    Myr:

    Wat een verhaal weer! Nog maar 4 dagen.. Pff spannend!!! Kan niet wachten om samen mooie avonturen mee te maken! Xxx

  • 12 Maart 2012 - 09:36

    Fadila:

    Hey liefie, Wat een mooi verhaal weer en gelukkig ben je ongedeerd van je busrit! Dikke knuf

  • 13 Maart 2012 - 13:35

    Kirsten:

    Hi lieverd, heb wederom weer even heerlijk de tijd genomen voor je verhaal! Wat een totaal andere wereld weer.... Ongelooflijk! Geniet nog even optimaal van het laatste deel van je reis samen met Myrna! Dikke kus

  • 13 Maart 2012 - 18:34

    Oma:

    Weer van die spannende verhalen én foto's,voor mijn boek, Maar het mooiste komt nog,
    Als je samen met onze Myrna het laatste deel van jullie reis gaan beleven
    geniet samen een dikke kus - knuffel en wat nog meer voor liefs voor allebij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 20 Okt. 2008
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 39598

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Marrakech

29 December 2011 - 16 April 2012

Zuid Amerika

10 December 2010 - 06 Januari 2011

Midden-Amerika

26 Februari 2010 - 31 Maart 2010

India

17 November 2008 - 11 Februari 2009

Zuidoost Azie

Landen bezocht: