Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marije - WaarBenJij.nu Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marije - WaarBenJij.nu

Buenos Aires

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

24 Januari 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Na jaren dromen van deze prachtige stad ben ik nu in.... Buenos Aires! Ergens tussen al die designer boetiekjes, grote parken, straatmarkten, dure wijken, antiekhalletjes, wolkenkrabbers, street tango, boekenwinkeltjes, oude cafeetjes en fruitstalletjes zitten wij in een erg leuk tango hostel. Hoewel we op het gebied van tango nog amateurs zijn, is een milonga (social tango dance event) bezoeken een zeer leuke aangelegenheid. Met Kirsten en Hester ga ik naar La Cathedral. Dit oude pakhuis is erg casual, met funky kunst aan de muren, de lekkerste pizza´s en empanada´s, een live tango band en heel veel mooie tango op de dansvloer. In Alkmaar had ik al een proefles gedaan, maar hier in Buenos Aires wordt nog eens bevestigd dat ik het prachtige muziek vind, zo ook de dans.. Ik heb nog een paar passen op de dansvloer gewaagd. Wat zou het leuk zijn als er milonga´s bij ons in NL zouden zijn.

Op mijn fascinatie voor de tango na, heeft Buenos Aires nog veel meer leuks aan ons te bieden. Omdat de prijzen in Argentinie onverwacht hoog uitvallen, hebben we besloten om wat langer op één plek te zijn en hier het laatste deel van Kirsten´s vakantie door te brengen. We zijn hier maar liefst 10 dagen, genoeg tijd om de vele wijkjes en straatjes te verkennen. Zo slenteren we regelmatig door San Telmo, een wijk vol charme en persoonlijkheid, één van de meest aantrekkelijke en historische. Kleine klinkerstraatjes, lage koloniale huizen en onze favoriet: de zondagmarkt, met kunstenaars, kledingmakers, etc, we kunnen ons lol op hier (en ons geld)! Zo ook in de oude restaurantjes en straatbarretjes. Een andere aantrekkelijke wijk is Palermo met de vele bomen, ook hier is heerlijke biefstuk en goede wijn volop te vinden. We huren een fiets en cruisen door de hele stad. Voor de picknick slaan we chorizo en kazen in uit zo´n heerlijke Argentijnse delicatessenwinkel. We zien het havengebied Puerto Madero, wat wel iets van Rotterdam weg heeft. La Boca, met de de gekleurde huisjes in de Caminito mag zeker niet gemist worden. In Recoleta bezoeken we het graf van Evita Péron, een indrukwekkende begraafplaats met huizen in plaats van grafstenen. Ze hebben openstaande deurtjes met spinnenrag eraan en gebroken glas. Nieuwsgierige blikken naar binnen leveren een beeld op van half weggezakte doodskisten. Sommige huisjes hebben een trap naar beneden, waar nog meer opgestapelde doodskisten zichtbaar zijn. In de wijk Belgrano vieren we Chinees nieuwjaar.

Laten we niet vergeten het te hebben over de Argentijnse man. De gemiddelde Argentijnse man is ons passeren op straat niet onopgemerkt voorbij gegaan. Fluiten, sissen, groeten, lachen, toeteren en autoalarm af laten gaan, zijn hen niet vreemd. De machocultuur..

Om na zoveel indrukken te ontsnappen aan de autogassen en drukke straten inclusief geuren, zijn we er wel aan toe om de hoofdstad even te verlaten en iets heel anders en natuurlijks te ervaren. Tigre. Een populaire weekendbestemming voor porteños (aantrekkelijke stadsbewoners). Met een boot gaan we de delta op; cappuchino-kleur water, zicht op vele buitenhuisjes op palen en mansions. Porteños komen er af en aan met weekendtassen, koelboxen, backpacks en gitaren; klaar om de dagen aan de rivier door te brengen in deze romantische delta. Mocht ik zelf ooit nog een buitenhuis zoeken, dan zal ik hieraan terugdenken ;-)

Verder vertier vinden we bij een avondje La Bomba del Tiempo, een drumband met 17 percussionisten. Ze spelen op basis van improvisatie door een dirigent, die steeds uit 1 van de 17 opstaat. Dmv gebaren met zijn handen, vingers en lichaam ontstaat er een uniek drumconcert. De percussionisten zijn niet alleen op hun vaardigheden geselecteerd, maar ook op hun uiterlijk! Ze gaan he-le-maal los en we hebben weer eens als van ouds gedansd; he-le-maal los!!

Ik zou zeggen, kom naar Buenos Aires en je zult begrijpen waarom zoveel mensen verliefd zijn geworden op deze mooie stad en zelfs besloten te blijven. Het zou goed kunnen dat jij ook één van hen zult zijn....

Hoe dan ook.. Alles is aan verandering onderhevig, zo ook deze reis. Na 4 weken m'n reismaatje te zijn geweest, zwaai ik morgen helaas Kirsten alweer uit. Wat is de tijd snel gegaan! Ter afsluiting gaan we straks biefstuk van de parilla eten :)

Donderdag neem ik een binnenlandse vlucht naar El Calafate. Dan breekt er een heel nieuw deel van m'n reis aan: Patagonia...

  • 24 Januari 2012 - 18:55

    Margeet:

    Lieve Marije, meisje, meisje wat zie je veel en wat een ervaring voor je. Je vroeg mij of opa en ik in Zd. Amerika waren geweest nee daar zijn we nooit aan toe gekomen, maar wat enig dat jij dat allemaal onderneemt, mijn petje af voor je en wat leuk dat je die reisverslagen maakt, knap hoor, ja tegenwoordig met dat internet kan iedereen ervan meegenieten en dat doe ik ook hoor. Mijn broer was ook in B. Airos en heeft zijn hart aan dat land verloren. (is er al weer 2 x geweest) Overigens woont in B.A. ook nog familie van ons die jaren geleden geemigreerd zijn ,die heeft hij opgezocht. en heeft er nog steeds contact mee. Ik volg je met de atlas en ik wens je heel veel plezier , wordt spannend voor je nu alleen naar Patagonia. Good luck he.

    Groetjes van Margreet.

  • 26 Januari 2012 - 06:52

    Annemarie:

    Hey lieffie!,

    Wat leuk (en herkenbaar) allemaal om te lezen!! O je gaat zooo'n geweldige tijd tegemoet in Patagonia, dat weet ik zeker! Haal je wandelschoenen vast uit het vet en genieten maar!!
    Denk aan je!

    Dikke kus

  • 26 Januari 2012 - 17:23

    Juut:

    Hey Lieverd! wat een leuk verhaal weer! Heerlijk! En nodig die milonga s lekker gezellig uit hier in Nederland! Dikke zoen en ik spreek je snel weer lieverd!

  • 30 Januari 2012 - 17:01

    Kirsten:

    Marijtje! Hier zit ik dan weer.... Weer goed en wel in het (ijs) koude NL achter mijn eigen laptop, kijkend over de Oudegracht jouw laatste blog te lezen. Tijdens de vlucht van BA naar Amsterdam hebben de afgelopen 4 weken zich nog even als een film in mijn hoofd afgespeeld.... Van de regen met oud & nieuw (maar met Caipirinha in een plastic glas in ons hand) in Florianopolis, de adembenemende watervallen in Iguazu, de ongelooflijke indrukwekkende omgeving in Salta (inclusief de onvergetelijke roadtrip) en natuurlijk Buenos Aires! Wat een gewedlige reis en wat een mooie herinneringen. Eenmaal thuis lijkt het alweer heel ver weg.... Morgen zelfs alweer aan het werk!

    Geniet van Patagonie en kijk uit naar je volgende verhalen! Voorzichtig en een dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Marije

Actief sinds 20 Okt. 2008
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 39601

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Marrakech

29 December 2011 - 16 April 2012

Zuid Amerika

10 December 2010 - 06 Januari 2011

Midden-Amerika

26 Februari 2010 - 31 Maart 2010

India

17 November 2008 - 11 Februari 2009

Zuidoost Azie

Landen bezocht: