Meer van Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Marije - WaarBenJij.nu Meer van Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Marije - WaarBenJij.nu

Meer van Chili

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

20 Februari 2012 | Chili, San Pedro de Atacama

De vorige keer was ik gebleven bij dat meer met twee vulkanen eromheen, gelegen in het Chileense merendistrict. Ik begeef me hier halverwege Chili, het enorme land van 6435 km lang en daarmee het halve continent beslaat - van de woestijn in het noorden tot de ijsvlaktes in het zuiden. Met hier tussenin vulkanen, meren, rivieren, eilandjes, stranden, steppe en geisers. Wat een indrukwekkend land eigenlijk. Ik was niet van plan zo lang te blijven, maar ik bereis haar al met al van uiterst zuid tot uiterst noord :)

Het Chileense merendistrict trekt me erg aan met alle outdoor mogelijkheden. Vanuit Puerto Varas beklim ik in nationaal park Vicente Peréz Rosales de Osorno vulkaan, die ligt tussen twee meren. Wooohh.. wat is het er prachtig! Een blakend groen meer, bergen, woud en... de vulkaan. Ik droom van de gedachte dat ik de volgende keer op de camping in het woud slaap.. Het is echt balen dat de vulkaan deze dag met z'n kop in de wolken zit.
Vanuit Pucón maak ik een paar mountainbike tochten van 6 uur langs de meren en vulkanen. De weg slingert langs alle finca's en sla af bij het bordje Cascada. Het pad leidt me naar een Chileense boer. Het is niet de goede waterval, maar minstens zo mooi. Een verlaten stukje met felblauw water. Het water bij de 'goede' waterval - Ojos del Cabargua is diepgroen.. Het water van de Laguna Azul is inkt- en inktblauw... Gewoon midden in het bos!
In de avonduren lig ik in Termas Los Pozones, hotsprings. Dat had de plaatselijke bevolking ook massaal bedacht, maar toch lig ik daar mooi in de natuurlijke warmwaterbaden midden in de bergen!

Van de 7 Valparaíso's in de wereld, is die in Chili mijn volgende bestemming. Een stad op de Unesco Werelderfgoederenlijst, gelegen op 42 steile hellingen die uitkomen in de Pacifische Oceaan. Allemaal kleurig beschilderde huizen en straatjes. Er zijn oude liften om de heuvel op te komen die vroeger op kolen werkten, nu nog steeds in gebruik. Ik neem zo'n lift, slenter een paar dagen door de kromme straatjes met kleine musea en kunstgalerietjes en Isaac, een jongen uit Valparaíso vertelt me het verhaal bij elke hoek van de straat. We gaan nog langs de krantenpers en ik krijg de eerste krant van Valparaíso uit 1827 mee. Wat een leuke stad! In 1 van die kleurige vervallen straatjes word ik gewenkt door een oude Chileen, een kunstenaar. Hij heeft er gevels en trappen beschilderd. Mario, hij nodigt me uit om over een uur terug te komen om een portret van me te tekenen. Daar zit ik dan, ergens in Chili met uitzicht over de hele stad en oceaan :) Met m'n zelfportret op zak haal ik precies op tijd mijn bus naar Santiago.

Hier is het tijd om met een bekende af te spreken, een Nederlandse jongen die ik 5 jaar geleden in Singapore leerde kennen. Vanwege Facebook wisten we dat we nu op dezelfde plek zitten. Tijdens een stadswandeling van een paar uur met inbegrip van pisco sour, cheesecake, bier en pizza hebben we een leuke dag.

Tijdens de hierop volgende busreis langs de noordelijke kustlijn wordt het landschap steeds droger en aan het einde van de rit sta ik in de woestijn. In een oase dan, San Pedro de Atacama. Hardlopen, mountainbiken en leuke mensen ontmoeten staan weer op het programma. En niet te vergeten de omgeving bewonderen. In Valle de la Luna is het net alsof je op de maan loopt. Er omheen liggen heel veel vulkanen. Het is er heet, het regent en ´s nachts is het koud.
San Pedro ligt al op 2440m hoogte, maar ik zal na vandaag de Andes nog veel hoger bestijgen.. Morgen vertrek ik naar Bolivia!

Ciao Chili :(

  • 21 Februari 2012 - 08:07

    Kirsten:

    Hi Marij, wat klinkt Chili leuk en wat een mooie foto's! Wederom om weer jaloers op te worden! Goede reis naar Bolivia en veel plezier! xxx

  • 21 Februari 2012 - 12:31

    Helma:

    Open de mailbox....leuk weer een verslag van Marije. Wauw wat avontuurlijk allemaal. Ik zie weer uit naar je volgend verhaal :-) Vanavond weer naar ballet...ik praat de meiden wel weer bij.

  • 22 Februari 2012 - 18:02

    Fadila:

    Hey wijfie, super leuk verslag weer! Liefs

  • 28 Februari 2012 - 15:39

    Theo V.d. Wijngaard:

    Hoi Marije,

    Uiteraard volg ik je belevenissen in Zuid Amerika. Wat een afstanden leg jij af. De afstand van Punta Arenas naar San Pedro de Atacama is zo'n kleine 5000 km. Maar je bent ook naar Punta Arenas gegaan en dat zal ongeveer wel net zo'n afstand zijn. Wat een mooie foto's en wat een wisselende weersomstandigheden. Wat ik uit je reisverslagen lees is dat Zuid Amerika meer dan de moeite waard is en het lijkt mij wel wat op de motor. Een goede voortzetting van de reis met mooie belevenissen.
    Groet Theo

  • 28 Februari 2012 - 22:00

    Paul Meijer:

    Wat een ondernemend typetje die Marije!
    Het ziet erg avontuurlijk uit, mooie fotos'!
    Veel plezier nog!
    Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, San Pedro de Atacama

Marije

Actief sinds 20 Okt. 2008
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 39605

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2012 - 28 Oktober 2012

Marrakech

29 December 2011 - 16 April 2012

Zuid Amerika

10 December 2010 - 06 Januari 2011

Midden-Amerika

26 Februari 2010 - 31 Maart 2010

India

17 November 2008 - 11 Februari 2009

Zuidoost Azie

Landen bezocht: